Main Article Content
Abstract
The purpose of this study is to explore the essence, substance and benefits of the DSN-MUI fatwa no. 106 of 2016 concerning waqf insurance benefits and investment benefits in Sharia Life insurance. This is a library research with primary law, DSN-MUI fatwa no. 106 of 2016. A philosophical approach was chosen in this study to describe the ontology, epistemology and axiology aspects of the fatwa. The results of this study indicate that the essence of the fatwa is to accommodate legal needs in the synergy of waqf and sharia insurance in order to maximize the benefits of waqf and sharia insurance for the wider community.
Keywords
Article Details
References
- Ahmad, N. (2000). Epistemologi Syara' (Mencari Format Baru Fiqh Inndonesia). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
- al-Ghazali, A. H. (1971). al-Mustasfa min Ilmi al Ushul. kairo: Syirkah al Tiba'ah al Fanniyah al Muntahidah.
- al-Ghazali, A. H. (1971). Syifa' al-Ghalil. Baghdad: tnp.
- Anshori, A. G. (2011). Filsafat Hukum Hibah dan Wasiat di Indonesia. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
- DEKS BI; DES FEB UNAIR. (2016). Wakaf: Pengaturan dan Tatta Kelola yang Efektif. Jakarta: DEKS BI.
- Haq, A. F. (2013). Hukum Perwakafan di Indonesia. Sidoarjo: Dwiputra Pustaka Jaya.
- Hasan, T. (2009, April 22). Perkembangan Kebijakan Wakaf di Indonesia. Republika, hal. -.
- Helmy, M. Y. (2019, Januari 24). Mengenal Manfaat Asuransi dan Manfaat Investasi pada Asuransi Syariah. (M. Y. Helmy, Pemain) PP MES dan Director Karim Consulting Indonesia, Cirebon, Jawa Tengah, Indonesia.
- Huda, M. (2014). Epistemologi, Onntologi dan Aksiologi Hukum Islam. al-Maslahah Jurnal Hukum dan Pranata Sosial Islam, Vol. 2 No. 04, 321.
- Juni, E. H. (2012). Filsafat Hukum, Cet. I. Bandung: Pustaka Setia.
- Kaelan. (2005). Metode Pennelitian Kualitatif bidang Filsafat. Yogyakarta: Paradigma.
- Ma'ud, J. (tt). ar-Ra'id, Mu'jam Lughawi 'Ashry Jilid I. Beirut: Dar al-Islami li al-Malayin.
- Medias, F. (2010). Wakaf Produktif dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Ekonomi Islam La Riba Vol. IV No. 1, -.
- Muhadjir, N. (2000). Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Rake Sarasin.
- Rofiq, A. (2000). Kritik Metodologi Formulasi Fikih Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
- Rozalinda. (2015). Manajemen Wakaf Produktif. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
- Saputra, A. D. (2019). Potensi Wakaf Wasiat Polis Asuransi Syariah di Kota Surakarta. Skripsi, 5.
- Soekanto, S., & Mamudji, S. (2003). Penelitian Hukum Normatif: Suatu Tinjauan Singkat. Jakarta: Pt. Raja Grafindo Persada.
- Suharso, Y. (2019, Juli 19). Asuransi Syariah Bisa Berperan dalam Pengelolaan Wakaf Uang (bagian I). mySharing, hal. -.
- Sukmana, R. (2015). Model Sinergi Bank Syariah, Wakaf, dan Zakat untuk Financial Inclusion. Iqtishodia, 25.
- Sula, M. S. (2004). Asuransi Syariiah (Liife and General), Konsep dan Sistem Operasional Cet. I. Jakarta: Gema Insani.
- Suma, M. A. (2006). Asuransi Syariah & Asuransi Konvensional: Teori, Sistem, Aplikasi & Pemasaran. Tangerang: Kholam Publishing.
References
Ahmad, N. (2000). Epistemologi Syara' (Mencari Format Baru Fiqh Inndonesia). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
al-Ghazali, A. H. (1971). al-Mustasfa min Ilmi al Ushul. kairo: Syirkah al Tiba'ah al Fanniyah al Muntahidah.
al-Ghazali, A. H. (1971). Syifa' al-Ghalil. Baghdad: tnp.
Anshori, A. G. (2011). Filsafat Hukum Hibah dan Wasiat di Indonesia. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
DEKS BI; DES FEB UNAIR. (2016). Wakaf: Pengaturan dan Tatta Kelola yang Efektif. Jakarta: DEKS BI.
Haq, A. F. (2013). Hukum Perwakafan di Indonesia. Sidoarjo: Dwiputra Pustaka Jaya.
Hasan, T. (2009, April 22). Perkembangan Kebijakan Wakaf di Indonesia. Republika, hal. -.
Helmy, M. Y. (2019, Januari 24). Mengenal Manfaat Asuransi dan Manfaat Investasi pada Asuransi Syariah. (M. Y. Helmy, Pemain) PP MES dan Director Karim Consulting Indonesia, Cirebon, Jawa Tengah, Indonesia.
Huda, M. (2014). Epistemologi, Onntologi dan Aksiologi Hukum Islam. al-Maslahah Jurnal Hukum dan Pranata Sosial Islam, Vol. 2 No. 04, 321.
Juni, E. H. (2012). Filsafat Hukum, Cet. I. Bandung: Pustaka Setia.
Kaelan. (2005). Metode Pennelitian Kualitatif bidang Filsafat. Yogyakarta: Paradigma.
Ma'ud, J. (tt). ar-Ra'id, Mu'jam Lughawi 'Ashry Jilid I. Beirut: Dar al-Islami li al-Malayin.
Medias, F. (2010). Wakaf Produktif dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Ekonomi Islam La Riba Vol. IV No. 1, -.
Muhadjir, N. (2000). Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Rake Sarasin.
Rofiq, A. (2000). Kritik Metodologi Formulasi Fikih Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Rozalinda. (2015). Manajemen Wakaf Produktif. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Saputra, A. D. (2019). Potensi Wakaf Wasiat Polis Asuransi Syariah di Kota Surakarta. Skripsi, 5.
Soekanto, S., & Mamudji, S. (2003). Penelitian Hukum Normatif: Suatu Tinjauan Singkat. Jakarta: Pt. Raja Grafindo Persada.
Suharso, Y. (2019, Juli 19). Asuransi Syariah Bisa Berperan dalam Pengelolaan Wakaf Uang (bagian I). mySharing, hal. -.
Sukmana, R. (2015). Model Sinergi Bank Syariah, Wakaf, dan Zakat untuk Financial Inclusion. Iqtishodia, 25.
Sula, M. S. (2004). Asuransi Syariiah (Liife and General), Konsep dan Sistem Operasional Cet. I. Jakarta: Gema Insani.
Suma, M. A. (2006). Asuransi Syariah & Asuransi Konvensional: Teori, Sistem, Aplikasi & Pemasaran. Tangerang: Kholam Publishing.