Main Article Content
Abstract
Discovery Learning is a learning model which makes students get involved in the problem solving for developing knowledge and skill. The using of discovery learning model can involve the students in problem solving activities, independent learning, thinking critically, comprehending and learning creatively. This learning model is along with thematic learning approach. The thematic learning is designed based on certain integrated themes to connect and correlate some subjects in order to give meaningful experiment for students. This research objects is to know the influence of discovery learning model to the thematic learning in MI Ma’arif Pulutan. The quaitative research methods was used in this reasearch. The primary data was collected from the teachers and the students’ report of study. The secondary data was obtained from the principal and the vice of principal of curriculum. The data collection was processed by triangulation technique and the data analysis was processed by qualitative method. Based on the result of the research can be concluded that the discovery learning model on thematic learning approach can simplify the teacher to teach the students, the students can comprehend the material easily, and can increase the learning outcomes level of the students in MI Ma’arif Pulutan
Keywords
Article Details
References
- DAFTAR PUSTAKA
- Anitah, S, Teknologi Pembelajaran, Surakarta: Yuma Pustaka, 2009
- Haji, S, Pembelajaran Tematik yang Ideal di SD/MI. Jurnal STIT NU Alhikmah, III(1), 2015
- Hidayah, N, Pembelajaran Tematik Integratif di Sekolah Dasar, Terampil Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 2(1), 2015
- Kemendikbud, Modul Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013, Jakarta: Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan dan Penjaminan Mutu Pendidikan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2013
- ___________, Model Pembelajaran Penemuan (Discovery Learning), Jakarta: Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan dan Penjaminan Mutu Pendidikan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2013
- Krisna, D.G.B., Ardiarta, A., & Santiyandnya, N. e-Journal JPTE Universitas Pendididkan Ganesha, E-Journal JPTE Universitas Pendidikan Ganesha, 4(1), 2015
- Munawaroh, I. Pembelajaran Tematik dan Aplikasinya di Sekolah Dasar (SD), Yogyakarta: Forum Ilmiah Guru SD, 2016
- Resnani, Penerapan Model Discovery Learning untuk Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas VC SDIT Generasi Rabbani Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 12(1), 2018
- Rosarina, G., Sudin, A., & Sujana, A, Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Perubahan Wujud Benda, Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 2016
- Sugiyono, Metode Penelitian Kualitataif, Kuantitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta, 2016
- Sukayati, Pembelajaran Tematik Di SD Merupakan Terapan Dari Pembelajaran Terpadu. Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Pusat Pengembangan Penataran Guru (PPPG) Matematika, Yogyakarta, 2004
- Sungkono, Pembelajaran Tematik dan Implementasinya di Sekolah Dasar, Majalah Ilmiah Pembelajaran 2(1), 2006
- Wulandari, Y. I., Sunarto, & Totalia, S. A, Implementasi Model Discovery Learning dengan Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI IPS 1 SMA Negeri 6 Surakarta Tahun Pelajaran 2014/2015, Surakarta: FKIP Universitas Sebelas Maret, 2015
References
DAFTAR PUSTAKA
Anitah, S, Teknologi Pembelajaran, Surakarta: Yuma Pustaka, 2009
Haji, S, Pembelajaran Tematik yang Ideal di SD/MI. Jurnal STIT NU Alhikmah, III(1), 2015
Hidayah, N, Pembelajaran Tematik Integratif di Sekolah Dasar, Terampil Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 2(1), 2015
Kemendikbud, Modul Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013, Jakarta: Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan dan Penjaminan Mutu Pendidikan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2013
___________, Model Pembelajaran Penemuan (Discovery Learning), Jakarta: Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan dan Penjaminan Mutu Pendidikan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2013
Krisna, D.G.B., Ardiarta, A., & Santiyandnya, N. e-Journal JPTE Universitas Pendididkan Ganesha, E-Journal JPTE Universitas Pendidikan Ganesha, 4(1), 2015
Munawaroh, I. Pembelajaran Tematik dan Aplikasinya di Sekolah Dasar (SD), Yogyakarta: Forum Ilmiah Guru SD, 2016
Resnani, Penerapan Model Discovery Learning untuk Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas VC SDIT Generasi Rabbani Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 12(1), 2018
Rosarina, G., Sudin, A., & Sujana, A, Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Perubahan Wujud Benda, Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 2016
Sugiyono, Metode Penelitian Kualitataif, Kuantitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta, 2016
Sukayati, Pembelajaran Tematik Di SD Merupakan Terapan Dari Pembelajaran Terpadu. Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Pusat Pengembangan Penataran Guru (PPPG) Matematika, Yogyakarta, 2004
Sungkono, Pembelajaran Tematik dan Implementasinya di Sekolah Dasar, Majalah Ilmiah Pembelajaran 2(1), 2006
Wulandari, Y. I., Sunarto, & Totalia, S. A, Implementasi Model Discovery Learning dengan Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI IPS 1 SMA Negeri 6 Surakarta Tahun Pelajaran 2014/2015, Surakarta: FKIP Universitas Sebelas Maret, 2015