Main Article Content
Abstract
Abstract
This study is investigating the development of a lecture model based on YouTube presentation assignments; what is being built is a collaboration between presenting skills, video design abilities, and the ability to use the YouTube channel. The method employed is a Research and Development approach, which begins with an examination of the needs and challenges of the first-semester student class. The study design is then carried out in order to boost student creativity. Researchers conducted trials up to three times before the target was reached and satisfactory findings were obtained. Data was gathered through interviews, observations, documentation, and due diligence tests. After being evaluated, it was discovered that the findings of a study on the construction of YouTube task-based lecture models can boost students' creativity and ability to become future teachers. These talents will be able to not only instruct but also use YouTube as a medium and source in the future.
Keywords
Article Details
References
- Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 2016.
- Aurelia, Gina. “Strategi Pembelajaran Menggunakan Media Youtube Dengan Metode Ceramah Gina,†n.d.
- Darmadi, Hamid. Kemampuan Dasar Mengajar. I. Bandung: Alfabeta, 2009.
- Debeturu, Balandina, and Elisabeth Lanny Wijayaningsih. “Meningkatkan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Media Magic Puffer Ball.†Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 3, no. 1 (2019): 233. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.
- Fatkhuronji, Moh, Maskur, Ani Dekawati, Eka Khayanti, M Khoirul Anwar, M Abdul Muhlis, Miftahul Haq, and Maskur. “Model Program Pendampingan Belajar Di Rumah Bagi Siswa MI Era New Normal Pasca Pandemi Covid-19 Ing Author Era New Normal Merupakan Awal Dari Normalnya Situasi Setelah Adanya Pandemi†1, no. 1 (2023): 1–8.
- Haryadi. “Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Ajar Dalam Meningkatkan Minat Dan Motivasi Belajar Haryadi Mujianto Program Studi Ilmu Komunikasi , Peminatan Public Relations , Universitas Garut Email : Haryadimujianto@uniga.Ac.Id Pendahuluan Youtube Adalah Media Sosia†5, no. 1 (2019).
- Helnita, Helnita, Anita Yus, and Rosmala Dewi. “Pengembangan Model Tutorial Audio Visual Berkonten Syariah Islam Untuk Meningkatkan Kreativitas Mahasiswa Universitas Bina Bangsa Getsempena Banda Aceh.†Visipena 12, no. 2 (2022). https://doi.org/10.46244/visipena.v12i1.1610.
- Nihayatul maqsudah, rina isnani setyowati. “Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Belajar Anak Usia Dini Di Masa Covid-19 Berbasis Merdeka Belajar.†Webinar Jurusan KSDP FIP-UM, 2020, 95–101. http://conference.um.ac.id/index.php/ksdp2/article/view/334.
- Nuryadi, Muhammad Hendri, and Pipit Widiatmaka. “Keunggulan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Untuk Menumbuhkan Sikap Nasionalisme Mahasiswa†5, no. 3 (2022).
- Qadriani, Nanda Lailatul, Sri Hartati, Anitasa Dewi, and Jakarta Selatan. “Pemanfaatan Youtube Dan Edpuzzle Sebagai Media Pembelajaran Daring Berbasis Video Interaktif†04 (2021).
- Rasagama, I Gede. “Pengembangan Model Pembelajaran Getaran Berbasis Video Youtube Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa Politeknik.†Jurnal Pendidikan Sains (Jps) 8, no. 2 (2020): 91. https://doi.org/10.26714/jps.8.2.2020.91-101.
- Risqa Ulandari, Dkk. “Youtube Sebegai Media Pembelajaran PAI di Masa Pandemi Covid-19.†AL-Islah 19, no. Jurnal pendidikan Islam (2021).
- Seminar, Prosiding, and Nasional Etnomatnesia. “Dewantara Untuk Materi Integral Di SMA 1 ) Program Studi Pendidikan Matematika FKIP UST Jl . Batikan 2 Yogyakarta , Indonesia , e-Mail : Sofyani.Wigati20@gmail.Com 2 ) Program Studi Pendidikan Matematika FKIP UST Jl . Batikan 2 Yogyakarta , Indonesia , Em,†2014, 810–13.
- Zein, Muh. “Peran Guru Dalam Pengembangan Pembelajaran.†Inspiratif Pendidikan 5, no. 2 (2016).
References
Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 2016.
Aurelia, Gina. “Strategi Pembelajaran Menggunakan Media Youtube Dengan Metode Ceramah Gina,†n.d.
Darmadi, Hamid. Kemampuan Dasar Mengajar. I. Bandung: Alfabeta, 2009.
Debeturu, Balandina, and Elisabeth Lanny Wijayaningsih. “Meningkatkan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Media Magic Puffer Ball.†Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 3, no. 1 (2019): 233. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.
Fatkhuronji, Moh, Maskur, Ani Dekawati, Eka Khayanti, M Khoirul Anwar, M Abdul Muhlis, Miftahul Haq, and Maskur. “Model Program Pendampingan Belajar Di Rumah Bagi Siswa MI Era New Normal Pasca Pandemi Covid-19 Ing Author Era New Normal Merupakan Awal Dari Normalnya Situasi Setelah Adanya Pandemi†1, no. 1 (2023): 1–8.
Haryadi. “Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Ajar Dalam Meningkatkan Minat Dan Motivasi Belajar Haryadi Mujianto Program Studi Ilmu Komunikasi , Peminatan Public Relations , Universitas Garut Email : Haryadimujianto@uniga.Ac.Id Pendahuluan Youtube Adalah Media Sosia†5, no. 1 (2019).
Helnita, Helnita, Anita Yus, and Rosmala Dewi. “Pengembangan Model Tutorial Audio Visual Berkonten Syariah Islam Untuk Meningkatkan Kreativitas Mahasiswa Universitas Bina Bangsa Getsempena Banda Aceh.†Visipena 12, no. 2 (2022). https://doi.org/10.46244/visipena.v12i1.1610.
Nihayatul maqsudah, rina isnani setyowati. “Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Belajar Anak Usia Dini Di Masa Covid-19 Berbasis Merdeka Belajar.†Webinar Jurusan KSDP FIP-UM, 2020, 95–101. http://conference.um.ac.id/index.php/ksdp2/article/view/334.
Nuryadi, Muhammad Hendri, and Pipit Widiatmaka. “Keunggulan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Untuk Menumbuhkan Sikap Nasionalisme Mahasiswa†5, no. 3 (2022).
Qadriani, Nanda Lailatul, Sri Hartati, Anitasa Dewi, and Jakarta Selatan. “Pemanfaatan Youtube Dan Edpuzzle Sebagai Media Pembelajaran Daring Berbasis Video Interaktif†04 (2021).
Rasagama, I Gede. “Pengembangan Model Pembelajaran Getaran Berbasis Video Youtube Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa Politeknik.†Jurnal Pendidikan Sains (Jps) 8, no. 2 (2020): 91. https://doi.org/10.26714/jps.8.2.2020.91-101.
Risqa Ulandari, Dkk. “Youtube Sebegai Media Pembelajaran PAI di Masa Pandemi Covid-19.†AL-Islah 19, no. Jurnal pendidikan Islam (2021).
Seminar, Prosiding, and Nasional Etnomatnesia. “Dewantara Untuk Materi Integral Di SMA 1 ) Program Studi Pendidikan Matematika FKIP UST Jl . Batikan 2 Yogyakarta , Indonesia , e-Mail : Sofyani.Wigati20@gmail.Com 2 ) Program Studi Pendidikan Matematika FKIP UST Jl . Batikan 2 Yogyakarta , Indonesia , Em,†2014, 810–13.
Zein, Muh. “Peran Guru Dalam Pengembangan Pembelajaran.†Inspiratif Pendidikan 5, no. 2 (2016).