ANALISIS KEAUSAN KAMPAS REM PADA DISC BRAKE DENGAN VARIASI LUBANG DISC BRAKE
DOI:
https://doi.org/10.36499/jim.v15i1.2658Abstract
Disc brake merupakan salah satu komponen kendaraan bermotor yang berfungsi untuk memperlambat atau menghentikan laju kendaraan khususnya kendaraan darat yaitu sebuah besi yang berbentuk piringan yang dijepit oleh kampas rem menggunakan caliper yang digerakkan oleh piston. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa keauasan kampas rem dengan variasi model lubang pada disc brake. Pengujian yang dilakukan antaralain pengujian kekasaran, kekerasan dan uji keausan. Sebelum proses uji keausan dilakukan perhitungan lubang disc untuk mendapatkan luas lubang disc yang terkena kampas. Uji keausan menunjukan bahwa disc 1,disc 2, disc 3 memiliki luas lubang disc berturut-turut 949,72 mm², 1854,14mm², 696,49 mm² dan laju keausan pada masing-masing sisi kampas sebesar 4.14431E-08 (disc 1 A), 4.76515E-08 (disc 1 B), 4.14431E-08 (disc 2 A), 3.66054E-08 disc 2 B), 5.62788E-08 (disc 3 A), 3.74117E-08 (disc 3 B). Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa disc 3 A memiliki laju keausan terbesar dibanding disc yang lainnya.
Kata kunci: disc brake, kampas rem, laju keausan, luas lubang disc
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.