IMPLIKASI PEMBELAJARAN ASWAJA MELALUI METODE CERITA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA DI MTS ASSALAFIYAH SITANGGAL LARANGAN BREBES
Abstract
ABSTRACT
Character is something that results from the formation process. Character does not just exist in students. To imitate the character and personality of religious figures such as the prophets, friends, wali songo, ulama or kyai, a teacher needs a certain method in instilling the character and personality of these figures to students. One of the methods applied in the learning process is the story method. The research problem is the process of activities and the concept of character building for students in Aswaja/NU's learning with the story method in class VII MTs Assalafiyah Sitanggal Brebes and the implications of the story method in character building students in Aswaja learning class VII MTs Assalafiyah Sidatel Larangan District, Brebes Regency. This research is qualitativedescriptive. Data collection techniques used are observation, interviews, and documentation. The findings show that through the story method students can more easily understand the story and also imitate the good things contained in a story, especially the story conveyed contains messages, advice and information that can be well captured by students. The story method is an effective means of conveying Aswaja/keNUan values, influencing the way children think and behave, because they like to listen or read stories, automatically the messages of kindness that are inserted will be listened to happily. As an implication, MTs Assalafiyah Sidatel students who are full of activities can take advantage of the scheduled time, this is the result of one of the Aswaja/NU learning that has been taught and also the value of harmony which is reflected in the behavior of students who tend to respect each other, do not like to fight and respect the teacher. Keywords: Character Building, Story Method, Aswaja Learning.
ABSTRAK
Karakter merupakan sesuatu yang dihasilkan dari proses pembentukan. Karakter tidak hadir begitu saja dalam diri siswa. Untuk meneladani karakter dan kepribadian tokohtokoh agama seperti para rosul, sahabat, wali songo, ulama atau para kyai, maka seorang guru memerlukan metode tertentu dalam menanamkan karakter dan kepribadian tokoh-tokoh tersebut kepada siswa. Adapun metode yang diterapkan dalam proses pembelajaran salah satunya adalah metode cerita. Permasalahan Penelitian adalah proses kegiatan dan konsep pembentukan karakter siswa dalam pembelajaran Aswaja/ke-NUan dengan metode cerita di kelas VII MTs Assalafiyah Sitanggal Brebes dan Implikasi metode cerita dalam pembentukan karakter siswa pada pembelajaran Aswaja kelas VII MTs Assalafiyah Sitanggal Kecamatan Larangan Kabupaten Brebes. Penelitian ini merupakan kualitatif-deskriptif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil temuan menunjukkan bahwa melalui metode cerita siswa dapat lebih mudah memahami cerita dan juga meneladani hal baik yang terkandung dalam sebuah cerita apalagi cerita yang disampaikan mengandung pesan, nasehat dan informasi yang bisa ditangkap dengan baik oleh peserta didik. Metode cerita menjadi sarana efektif untuk menyampaikan nilai-nilai Aswaja/keNUan, mempengaruhi cara berfikir dan berperilaku anak-anak, karena mereka senang mendengarkan atau dibacakan cerita maka secara otomatis pesan-pesan kebaikan yang diselipkan akan didengarkan dengan senang hati. Sebagai implikasinya Siswa MTs Assalafiyah Sitanggal yang penuh dengan kegiatan dapat memanfaatkan waktu yang sudah terjadwal, hal tersebut merupakan hasil dari salah satu pembelajaran Aswaja/keNU-an yang telah diajarkan dan juga Nilai kerukunan yang tercermin dari perilaku siswa yang cenderung saling menghargai sesama teman, tidak suka bertengkar dan menghormati guru. Kata Kunci: Pembentukan Karakter, Metode Cerita, Pembelajaran Aswaja.
Downloads
Published
Issue
Section
License
he copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles. Therefore, the author must submit a statement of the Copyright Transfer Agreement.*)This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. In line with the license, authors are allowed to share and adapt the material. In addition, the material must be given appropriate credit, provided with a link to the license, and indicated if changes were made. If authors remix, transform or build upon the material, authors must distribute their contributions under the same license as the original. ________ *) Authors whose articles are accepted for publication will receive confirmation via email and send a Copyright Transfer Agreement.