THE CONCEPT OF ISLAMIC SPIRITUAL HAPPINESS (a Review of Nasaruddin Umar’s Thought)
DOI:
https://doi.org/10.31942/ta.v7i1.2770Abstract
This article is a review of a book written by Nasaruddin Umar, titled “Doors towards Happiness: Learning 9 Art of Happy Life in the World and the Hereafter/ Pintu-Pintu Menuju Kebahagiaan: Belajar 9 Seni Hidup Bahagia di Dunia dan Akhiratâ€. This study aims to photograph his unique ideas about Spiritual Happiness. Then, the author offers it as a theoretical review of Islamic Psychology, in response to the problem of happiness in Western-modern psychology. Through this study, the author showed Nasaruddin Umar's influence on the views of some Sufis such as Ibn ‘Arabi and ‘AbdulKarim al-JillÄ« in interpreting happiness. In addition, the author seeks to map several important principles used as the foundation of theory, both theoretical and practical.Â
References
Al-Qur’Än al-KarÄ«m
Ali, Abdullah Yusuf, The Meaning of the Glorious Qur’an: Text, Translation & Commentry, (www.IslamicBulletin.org).
‘ArabÄ«, Ibn, Raḥmatun min al-RaḥmÄn fÄ« TafsÄ«r wa IthÄrÄt al-Qur’Än, (Damaskus: Maá¹ba’ah al-Naá¹£r, 1410 H), Vol. 2 dan vol. 4.
Ä€lÅ«sÄ«, MaḥmÅ«d al-, Rūḥ al-Ma’ÄnÄ« fÄ« TafsÄ«r al-Qur’Än al-‘aá¸Ä«m wa al-Sab’ al-MathÄnÄ«, (Beirut: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiah, 1415 H), Vol. 9.
Ä€mulÄ«, Ḥaidar al-, TafsÄ«r al-MuḥīṠal-A’ẓam wa al-Baḥr al-Khaá¸m, (TehrÄn: Muassasah al-ṬibÄ’ah wa al-Nashr fÄ« WizÄrah al-IrshÄd al-IslÄmÄ«, 1422 H), Vol. 1.
Asad, Muhammad, The Messaage of the Quran, (www.islamicbulletin.org).
Aá¹£fahÄnÄ«, al-RÄgib al-, MufradÄt AlfÄḠal-Qur’Än, (Damaskus: DÄr al-Qalam, 2009).
Aziz, Rahmat, Pengalaman Spiritual dengan Kebahagiaan Pada Guru Agama Sekolah Dasar, (Proyeksi, Vol. 6 (2), 2011).
Berger, Peter L. (ed.), The Desecularization of the World: Resurgent Religion and World Politics (Washington: Ethics and Publics Policy Centre, 1999).
Davis, John V., An Overview of Transpersonal Psychology, (The Humanistic Psychologist, 31 (2-3), 2003, Spring).
JailÄ«, ‘AbdulkarÄ«m Ibn IbrahÄ«m al-, al-InsÄn al-KÄmil fÄ« Ma’rifah al-AwÄkhir wa al-AwÄil, (BeirÅ«t: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiah, 1997).
Kalantari, Mehrdad, Pemikiran Filosofis Mulla Sadra Sebagai Landasan Teoritis Psikologi Islam, dalam Mulla Shadra: Jurnal Filsafat islam daan Mistisisme, Rausyan Fikr, No. 2, vol. 1, 2010.
Kerwanto, Metode Tafsir Esoeklektik: Pendekatan Integratif untuk Memahami Kandungan Batin Al-Quran, (Bandung: PT Mizan Pustaka, 2018).
Kuhsari, Ishaq Husaini, Al Quran & Tekanan Jiwa: Diagnosis Problem Kejiwaan Manusia Modern dan Solusi Qur’ani dalam Mengatasi dan Menyembuhkannya, (Jakarta: Sadra Press, 2012).
Muşţafawî, Ḥasan Al-, at-Tahqîq fî Kalimât al-Qurân, (Tehrân: Markaz Nashr Âthâr al-‘Allâmah al-Musţafawî, 1385 H), Vol. 13.
Nasr, Hossein, Islam dan Nestapa Manusia Modern, (Bandung: Pustaka, 1983).
NawawÄ«, Muḥammad Ibn ‘Umar al-, MarÄḥ LabÄ«d li Kashf Ma’nÄ al-Qur’Än al-MajÄ«d, (BeirÅ«t: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiah, 1417 H), Vol. 2.
RÄzÄ«, Muḥammad Ibn ‘Umar al-Fakhr al-, MafÄtīḥ al-Ghayb, (Beirut: DÄr al-IḥyÄ al-TurÄth al-‘ArabÄ«, 1420 H), Vol. 26.
á¹¢adrÄ, á¹¢adr al-Muta’alihÄ«n MullÄ, al-Ḥikmah al-Muta’Äliah fÄ« al-AsfÄr al-‘Aqliyah al-Arba’ah, (Beirut: DÄr al-IḥyÄ al-TurÄth, 1050 H), Vol. 3.
SyÄ«rÄzÄ«, NÄá¹£ir MakÄrim, al-Amthal fÄ« TafsÄ«r KitÄb Allah al-Munazzal, (Qum: MansyÅ«rÄt Madrasah al-ImÄm ‘AlÄ« Ibn AbÄ« ṬÄlib, 1421 H), Vol. 14.
ṬabÄá¹abÄ’ī, Muḥammad Ḥusein al-, al-MÄ«zÄn fÄ« TafsÄ«r al-Qur’Än, (Qum: Muassasah al-Nashr al-IslÄmÄ«, 1417 H), Vol. 17.
Umar, Nasaruddin, Pintu-Pintu Menuju Kebahagiaan: Belajar 9 Seni Hidup Bahagia di Dunia dan Akhirat, (Ciputat- Jakarta Selatan: Al-Ghazali Center, Januari 2008).
__________, Tasawuf Modern: Jalan Mengenal dan Mendekatkan Diri Kepada Allah Swt, (Jakarta: Republika, 2014).
Wilcox, Lynn, Ilmu Jiwa Berjumpa Tasawuf: Sebuah Upaya Spiritualitas Psikologi, (Jakarta: Serambi, 2003).