IMPLEMENTASI KURIKULUM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMA MUHAMMADIYAH 1 KECAMATAN DEMAK KABUPATEN DEMAK
Abstract
The aim of this research is to determine the implementation of the Islamic Religious Education Learning Curriculum at Muhammadiyah 1 High School, Demak District, Demak Regency. This research is descriptive qualitative data collection techniques using observation, observation, interviews and documentation. The results of research on the implementation of the Islamic Religious Education Learning Curriculum at Muhammadiyah 1 High School, Demak District, Demak Regency for the 2021/2022 academic year, prioritize learning experiences as evidenced by increasing standards of completeness, implemented with the characteristic of looking at environmental situations and conditions, arranged based on school autonomy, looking at the vision and mission and Content Standards (SI) and Graduate Competency Standards (SKL), are implemented by looking at the conditions of students and the conditions of modern society around them so that their implementation is more about real results in everyday life, practice in everyday life so that learning and implementation are more progressive and dynamic, supporting factors for students leading to the achievement of grades by referring to the Vision and Mission which tends towards the formation of graduates who have skills and life skills, Islamic Religious Education learning methods are supplemented with superior methods, namely active learning methods, namely learning using computer media, and practices in daily life such as reciting the Al-Qur'an.Keywords: Curriculum, Islamic Religious Education LearningAbstrak
Tujuan penelitian ini untuk mengetahui Implementasi Kurikulum Pembelajaran Pendidikan agama Islam Di SMA Muhammadiyah 1 Kecamatan Demak Kabupaten Demak. Penelitian ini dekskiptif kualitatif teknik pengumpulan data dengan pengamatan, obsevasi, wawancara, dan dokmentasi. Hasil penelitian Implementasi Kurikulum Pembelajaran Pendidikan agama Islam Di SMA Muhammadiyah 1 Kecamatan Demak Kabupaten Demak Tahun Pelajaran 2021/2022, mengedepankan pengalaman belajar yang dibuktikan dengan meningkatnya standar ketuntasan dilaksanakan dengan ciri khas melihat situasi dan kondisi lingkungan disusun berdasarkan otonomi sekolah melihat kepada visi dan misi serta Standar Isi (SI) dan Standar Kompetensi Lulusan (SKL), dilaksanakan dengan melihat kondisi peserta didik dan keadaan masyarakat yang modern sekitar sehingga pelaksanaanya lebih kepada hasil riil dalam kehidupan sehari-hari, pengamalan dalam kehidupan sehari-hari sehingga pembelajaran dan pelaksanaanya lebih progresif dan dinamis, faktor Pendukung peserta didik mengarah kepada ketercapaiannya nilai dengan mengacu Visi dan Misi yang lebih cenderung kepada arah pembentukan kelulusan yang memiliki ketrampilan dan kecakapan hidup, Metode pembelajaran Pendidikan Agama Islam ditambah dengan metode unggulan yaitu metode aktif learning yaitu pembelajaran dengan memanfaatkan media computer, dan praktik dalam kehidupan sehari seperti mengaji Al-Qur'an.
Kata kunci: Kurikulum, Pembelajaran Pendidikan Agama Islam