FACULTY LEADERSHIP MANAGEMENT IN AN EFFORT TO IMPROVE UNIVERSITY QUALITY

Authors

  • Uswatun Khasanah Universitas Darul Ulum Islamic Center Sudirman GUPPI Ungaran Semarang
  • Ayep Rosidi Universitas Darul Ulum Islamic Center Sudirman GUPPI Ungaran Semarang
  • Rina Priarni Universitas Darul Ulum Islamic Center Sudirman GUPPI Ungaran Semarang
  • Matori Matori Universitas Darul Ulum Islamic Center Sudirman GUPPI Ungaran Semarang

Abstract

This research aims to find out empirical data related to Faculty Leadership Management to Improve the Quality of the University at Darul Ulum Islamic Center Sudirman GUPPI Ungaran Semarang (Undaris). This research is field research, with a qualitative approach, which is a method to obtain a description of the situation, symptoms, or responses of a particular group. Data collection techniques using observation, interviews and documentation. The data analysis technique used uses a descriptive analysis model. The type of analysis used is a systematic analysis of data obtained from interviews, field notes, and documentation, by describing related to answering problems and making conclusions described descriptively. The results of this study indicate that: First, the Faculty Leadership Management applied in efforts to improve the university is Determination, Implementation, Evaluation of implementation, Control of implementation, and Improvement (PPEPP). Second, efforts to improve the quality of the university at Undaris, especially the Faculty of Islamic Religion, have experienced both academic and non-academic developments such as the availability of curriculum and learning processes that lead to increased competence of graduates, improved facilities and infrastructure, increased number of personnel supported by knowledge and skills. The addition of study programs at the Faculty of Islamic Religion is one of the institutional developments, so it is necessary to change better management standards at the faculty level and improvements are always made by involving the university stakeholders.

Keywords: Management; Leadership; Quality

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui data-data empirik terkait dengan Manajemen Kepemimpinan Fakultas dalam Upaya meningkatkan Mutu Perguruan Tinggi di Universitas Darul Ulum Islamic Center Sudirman GUPPI Ungaran Semarang (Undaris). Penelitian ini merupakan penelitian lapangan, dengan pendekatan kualitatif, yaitu sebuah metode untuk memperoleh suatu gambaran mengenai keadaan, gejalah, atau respon suatu kelompok tertentu. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara dan dokumentasi. Teknik analisa data yang di gunakan menggunakan model analisis deskriptif. Jenis analisis yang digunakan adalah analisa secara sistematis data yang diperoleh dari hasil wawancara, catatan lapangan, dan dokumentasi, dengan cara menjabarkan terkait menjawab permasalahan dan membuat kesimpulan dijabarkan secara deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: Pertama Manajemen Kepemimpinan Fakultas yang diterapkan dalam Upaya meningkatkan perguruan tinggi adalah Penetapan, Pelaksanaan, Evaluasi pelaksanaan, Pengendalian pelaksanaan, dan Peningkatan (PPEPP). Kedua Upaya peningkatan Mutu Perguruan Tinggi di Undaris Khususnya Fakultas Agama Islam megalami perkembangan baik Akademik Maupun Non Akademik seperti ketersediaan kurikulum dan proses pembelajaran yang mengarah pada peningkatan kompetensi lulusan, peningkatan sarana dan prasarana, penambahan jumlah ketenagaan yang ditunjang pengetahuan dan keterampilan. Penambahan program studi di Fakultas Agama Islam Merupakan salah satu pengembangan kelembagaan maka perlu perubahan standar pengelolaan yang lebih baik pada tingkat fakultas dan pembenahan secara berkelanjutan senantiasa dilakukan dengan melibatkan stakeholder Perguruan Tinggi.

Kata Kunci: Manajemen; Kepemimpinan; Mutu

Downloads

Published

2024-02-03

Issue

Section

Articles