INKLUSIFITAS PENDIDIKAN INKLUSIF DI INDONESIA
Abstract
This research is motivated by the gap between the concept, regulation, and implementation of inclusive education, especially in Indonesia. This research aims to analyze the inclusiveness of inclusive education practices in Indonesia. Data was collected in documentation research methods and analyzed using content analysis. The results show that contextually, education from a gender perspective mandates inclusive education for all groups of students with different backgrounds. The results show that inclusive education practices are embedded in education services for special students (disabilities), not inclusive, which embraces all types of student differences.
Keywords: inclusive, inclusive education, genderÂ
AbstrakPenelitian ini dilatarbelakangi oleh kesenjangan antara konsep, fregulasi dan implemntasi dari pendidikan inklusif utamanya di Indonesia. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis inklusifitas praktik pendidikan inklusif di Indonesia. Data dikumpulkan dalam penelitian metode dokumentasi dan dianalisis dengan conten analysis. Hasilnya menunjukkan bahwa secara konseptual pendidikan berperspektif gender mengamanatkan terjadinya pendidikan inklusif untuk semua golongan peserta didik dengan latar belakang keberangkatannya yang berbeda. Hasilnya menunjukkan bahwa praktik pendidikan inklusif terjebak dalam pendidikan layanan peserta didik khusus (disabilitas), bukan inklusif yang merangkul semua jenis perbedaan peserta didik.
Kata kunci : inklusif, pendidikan inklusif, gender