INTEGRASI MANAJEMEN KURIKULUM MADRASAH DENGAN PESANTREN
Abstract
In forming noble character or morals, Indonesia has long had an educational model that has been successful in shaping the character of the nation's children in the "pesantren" education system. Therefore, integrating Pesantrens into the formal education system—such as school and madrasah—is important to implement today. The aim of this research are to describe the integration of curriculum planning for madrasah with pesantren, integration of curriculum implementation for madrasah with pesantren, and integration of curriculum evaluation for madrasah with pesantren at MAN 1 Malang and MAN 3 Malang. This research uses a qualitative approach with a case study type of research. Data collection was carried out using participant observation, in-depth interviews, and documentation. Data analysis uses data reduction techniques, data presentation, then drawing conclusions and verification. The results of the research at MAN 1 Malang and MAN 3 Malang are: 1) Integration of curriculum planning for madrasah with pesantren is carried out by: a) integrating curriculum objectives and b) integrating the organization of curriculum content. 2) Integration of curriculum implementation for madrasah with pesantren is carried out by: a) integrating curriculum implementation programs and b) integrating supervision of curriculum implementation. 3) Integration of curriculum evaluation for madrasah with pesantren is carried out by evaluating the curriculum in a coordinated manner between madrasahs and Pesantrens, which includes: a) evaluating the curriculum context, b) evaluating curriculum input, c) evaluating the curriculum process and d) evaluating curriculum products.
Keywords : Â Integration of Curriculum Management, Madrasah Curriculum, Pesantren Curriculum.
                           Abstrak
Dalam membentuk karakter atau akhlak mulia, Indonesia sudah sejak lama telah memiliki model pendidikan yang sukses membentuk karakter anak bangsa dalam sistem pendidikan “pesantrenâ€. Oleh sebab itu, pengintegrasian pesantren ke dalam sistem pendidikan formal—seperti sekolah dan madrasah—menjadi penting untuk diterapkan dewasa ini. Adapun tujuan dari penelitian ini untuk mendeskripsikan integrasi perencanaan kurikulum madrasah dengan pesantren, integrasi pelaksanaan kurikulum madrasah dengan pesantren dan integrasi evaluasi kurikulum madrasah dengan pesantren di MAN 1 Malang dan MAN 3 Malang. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus. Pengumpulan data dilakukan dengan observasi partisipasi, wawancara mendalam, dan dokumentasi. Analisis datanya menggunakan teknik reduksi data, penyajian data, lalu penarikan kesimpulan dan verifikasi. Hasil dari penelitian di MAN 1 Malang dan MAN 3 Malang ini adalah: 1) Integrasi perencanaan kurikulum madrasah dengan pesantren di dilakukan dengan: a) mengintegrasikan tujuan kurikulum dan b) mengintegrasikan pengorganisasian isi kurikulum. 2) Integrasi pelaksanaan kurikulum madrasah dengan pesantren dilakukan dengan: a) mengintegrasikan program pelaksanaan kurikulum dan b) mengintegrasikan supervisi pelaksanan kurikulum. 3) Integrasi evaluasi kurikulum madrasah dengan pesantren dilakukan dengan mengevaluasi kurikulum secara koordinatif antara madrasah dan pesantren, yang meliputi: a) evaluasi konteks kurikulum, b) evaluasi input kurikulum, c) evaluasi proses kurikulum dan d) evaluasi produk kurikulum.
Kata kunci : Integrasi Manajemen Kurikulum, Kurikulum Madrasah, Kurikulum Pesantren