Main Article Content

Abstract

Abstract
In this era of development, the prosperity and glory of society depends on
creativity, in the form of new ideas, new discoveries and new technologies.
To achieve this, attitude and creative behavior need to be planted early.
Educator creativity is an important thing in learning and can be an entry
point in an effort to improve student learning outcomes. Learning behaviors
reflected by educators tend to be less meaningful if they are not rewarded
with creative ideas or ideas and learning behaviors. Traditional and modern
Islamic Education Learning is also part of the creativity carried out by
educators. Religious educators have an important position and role in the
learning process and character formation of students.
Keywords:Teacher creativity and Teaching Islamic Education.
Abstrak
Dalam era pembangunan ini, kesejahteraan dan kejayaan masyarakat
bergantung pada kreativitas, berupa ide-ide baru, penemuan-penemuan baru
dan teknologi baru. Untuk mencapai hal ini, perlu sikap pemikiran dan
perilaku kreatif ditanam sejak dini. Kreativitas pendidik merupakan hal
penting dalam pembelajaran dan dapat menjadi pintu masuk dalam upaya
meningkatkan pencapaian hasil belajar peserta didik. Perilaku pembelajaran
yang dicerminkan oleh pendidik cenderung kurang bermakna apabila tidak
diimbanngi dengan gagasan atau ide dan perilaku pembelajaran yang kreatif.
Pembelajaran Pendidikan Agama Islam yang tradisional maupun modern
juga merupakan bagian dari kreativitas yang dilakukan oleh pendidik.
Pendidik agama memiliki posisi dan peran penting dalam proses
pembelajaran dan pembentukan karakter peserta didik.
Kata Kunci: Kreativitas Pendidik dan Pembelajaran Pendidikan Agama
Islam

Article Details

References

  1. DAFTAR PUSTAKA
  2. Agung, Iskandar. 2010.Meningkatkan Kreativitas Pembelajaran Bagi Guru.
  3. Jakarta: Bestari Buana Murni.
  4. Departemen Agama RI. 1992. Al-Qur’an dan Terjemahnya (Jakarta: Gema
  5. Risalah Press.
  6. Fathurrohman, Muhammad dan Sulistyorini. 2012.Belajar dan
  7. Pembelajaran Meningkatkan Mutu Pembelajaran Sesuai Standart
  8. Nasional. Yogyakarta: Teras.
  9. Grainger, T. dan Barnes, J. 2006.Creativity in the Primary Curriculum dalam
  10. J. Arthur, T. Grainger and D. Wray, (eds.), Learning to Teach in The
  11. Primary School. London: Routledge.
  12. Junaedi,Mahfud. 2017.Paradigma Baru Filsafat Pendidikan Islam. Depok:
  13. Kencana.
  14. Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional
  15. Pendidikan Bab IV tentang Standar Proses Pasal 19 Ayat 1.
  16. Permendikbud Nomor 67 tahun 2013 tentang Kerangka Dasar dan Struktur
  17. Kurikulum SD/MI.
  18. Permendikbud Nomor 68 tahun 2013 tentang Kerangka Dasar dan Struktur
  19. Kurikulum SMP/MTs.
  20. Permendikbud Nomor 69 tahun 2013 tentang Kerangka Dasar dan Struktur
  21. Kurikulum SMA/MA.
  22. Purwadaminta,WJS.2007. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai
  23. Pustaka.
  24. Sindang Sari dan Omar Hendro, Pengaruh Kreativitas, Komunikasi, dan
  25. Kepemimpinan Guru terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada SMP
  26. Negeri Di Kecamatan Ilir Timur II Palembang, Jurnal Ecoment
  27. Global, Volume 2 Nomor 1 Edisi Februari 2017.
  28. Slameto. 1995.Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta:
  29. Rineka Cipta.
  30. Suharman. 2005.Psikologi Kognitif. Surabaya: Srikandi.
  31. Tzu-Pu Wang, The Comparison of the Difficulties between Cooperative
  32. Learning and Traditional Teaching Methods in College English
  33. Teachers,The Journal of Human Resource and Adult Learning Vol. 3,
  34. Num. 2, December 2007.
  35. Alomary BA, Nunn C.L, White B.J., Williams S.L & Clark M.D.
  36. Teachers Are They Really Needed? Creative Education.
  37. https://doi.org/10.4236/ce.2017.813147.
  38. Hondzel,Dislike, Catharine M., “Fostering Creativity: Ontario Teachers
  39. Perceptions, Strategies, and Experiences†(2013), Electronic Thests
  40. and Dissertation Reposittory.http://ir.lib.uwo.ca/etd/1173.
  41. National Advisory Committee on Creative and Cultural Education
  42. (NACCCE) Report. May, 1999.All out futures: Creativity.Culture and
  43. Education.
  44. Sawyer,R. Keith. March, 2004.Creative Teaching, Collaborative Discussion
  45. as Disciplined Improvisation.Educational
  46. Researcher.https://doi.org/10.15516/cie.v19i0.2433.
  47. Schweisfruth, Michele. 2011. Learner Centred Education in Developing
  48. Country Contexts: From Solution to Problem? International Jurnal of
  49. Educational Development 31
  50. www.elsevier.com/locate/ijedudev.doi.10.1016/j.ijedudev.2011.03.00
  51. ,