Main Article Content
Abstract
In this era of development, the prosperity and glory of society depends on
creativity, in the form of new ideas, new discoveries and new technologies.
To achieve this, attitude and creative behavior need to be planted early.
Educator creativity is an important thing in learning and can be an entry
point in an effort to improve student learning outcomes. Learning behaviors
reflected by educators tend to be less meaningful if they are not rewarded
with creative ideas or ideas and learning behaviors. Traditional and modern
Islamic Education Learning is also part of the creativity carried out by
educators. Religious educators have an important position and role in the
learning process and character formation of students.
Keywords:Teacher creativity and Teaching Islamic Education.
Abstrak
Dalam era pembangunan ini, kesejahteraan dan kejayaan masyarakat
bergantung pada kreativitas, berupa ide-ide baru, penemuan-penemuan baru
dan teknologi baru. Untuk mencapai hal ini, perlu sikap pemikiran dan
perilaku kreatif ditanam sejak dini. Kreativitas pendidik merupakan hal
penting dalam pembelajaran dan dapat menjadi pintu masuk dalam upaya
meningkatkan pencapaian hasil belajar peserta didik. Perilaku pembelajaran
yang dicerminkan oleh pendidik cenderung kurang bermakna apabila tidak
diimbanngi dengan gagasan atau ide dan perilaku pembelajaran yang kreatif.
Pembelajaran Pendidikan Agama Islam yang tradisional maupun modern
juga merupakan bagian dari kreativitas yang dilakukan oleh pendidik.
Pendidik agama memiliki posisi dan peran penting dalam proses
pembelajaran dan pembentukan karakter peserta didik.
Kata Kunci: Kreativitas Pendidik dan Pembelajaran Pendidikan Agama
Islam
Article Details
References
- DAFTAR PUSTAKA
- Agung, Iskandar. 2010.Meningkatkan Kreativitas Pembelajaran Bagi Guru.
- Jakarta: Bestari Buana Murni.
- Departemen Agama RI. 1992. Al-Qur’an dan Terjemahnya (Jakarta: Gema
- Risalah Press.
- Fathurrohman, Muhammad dan Sulistyorini. 2012.Belajar dan
- Pembelajaran Meningkatkan Mutu Pembelajaran Sesuai Standart
- Nasional. Yogyakarta: Teras.
- Grainger, T. dan Barnes, J. 2006.Creativity in the Primary Curriculum dalam
- J. Arthur, T. Grainger and D. Wray, (eds.), Learning to Teach in The
- Primary School. London: Routledge.
- Junaedi,Mahfud. 2017.Paradigma Baru Filsafat Pendidikan Islam. Depok:
- Kencana.
- Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional
- Pendidikan Bab IV tentang Standar Proses Pasal 19 Ayat 1.
- Permendikbud Nomor 67 tahun 2013 tentang Kerangka Dasar dan Struktur
- Kurikulum SD/MI.
- Permendikbud Nomor 68 tahun 2013 tentang Kerangka Dasar dan Struktur
- Kurikulum SMP/MTs.
- Permendikbud Nomor 69 tahun 2013 tentang Kerangka Dasar dan Struktur
- Kurikulum SMA/MA.
- Purwadaminta,WJS.2007. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai
- Pustaka.
- Sindang Sari dan Omar Hendro, Pengaruh Kreativitas, Komunikasi, dan
- Kepemimpinan Guru terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada SMP
- Negeri Di Kecamatan Ilir Timur II Palembang, Jurnal Ecoment
- Global, Volume 2 Nomor 1 Edisi Februari 2017.
- Slameto. 1995.Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta:
- Rineka Cipta.
- Suharman. 2005.Psikologi Kognitif. Surabaya: Srikandi.
- Tzu-Pu Wang, The Comparison of the Difficulties between Cooperative
- Learning and Traditional Teaching Methods in College English
- Teachers,The Journal of Human Resource and Adult Learning Vol. 3,
- Num. 2, December 2007.
- Alomary BA, Nunn C.L, White B.J., Williams S.L & Clark M.D.
- Teachers Are They Really Needed? Creative Education.
- https://doi.org/10.4236/ce.2017.813147.
- Hondzel,Dislike, Catharine M., “Fostering Creativity: Ontario Teachers
- Perceptions, Strategies, and Experiences†(2013), Electronic Thests
- and Dissertation Reposittory.http://ir.lib.uwo.ca/etd/1173.
- National Advisory Committee on Creative and Cultural Education
- (NACCCE) Report. May, 1999.All out futures: Creativity.Culture and
- Education.
- Sawyer,R. Keith. March, 2004.Creative Teaching, Collaborative Discussion
- as Disciplined Improvisation.Educational
- Researcher.https://doi.org/10.15516/cie.v19i0.2433.
- Schweisfruth, Michele. 2011. Learner Centred Education in Developing
- Country Contexts: From Solution to Problem? International Jurnal of
- Educational Development 31
- www.elsevier.com/locate/ijedudev.doi.10.1016/j.ijedudev.2011.03.00
- ,
References
DAFTAR PUSTAKA
Agung, Iskandar. 2010.Meningkatkan Kreativitas Pembelajaran Bagi Guru.
Jakarta: Bestari Buana Murni.
Departemen Agama RI. 1992. Al-Qur’an dan Terjemahnya (Jakarta: Gema
Risalah Press.
Fathurrohman, Muhammad dan Sulistyorini. 2012.Belajar dan
Pembelajaran Meningkatkan Mutu Pembelajaran Sesuai Standart
Nasional. Yogyakarta: Teras.
Grainger, T. dan Barnes, J. 2006.Creativity in the Primary Curriculum dalam
J. Arthur, T. Grainger and D. Wray, (eds.), Learning to Teach in The
Primary School. London: Routledge.
Junaedi,Mahfud. 2017.Paradigma Baru Filsafat Pendidikan Islam. Depok:
Kencana.
Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional
Pendidikan Bab IV tentang Standar Proses Pasal 19 Ayat 1.
Permendikbud Nomor 67 tahun 2013 tentang Kerangka Dasar dan Struktur
Kurikulum SD/MI.
Permendikbud Nomor 68 tahun 2013 tentang Kerangka Dasar dan Struktur
Kurikulum SMP/MTs.
Permendikbud Nomor 69 tahun 2013 tentang Kerangka Dasar dan Struktur
Kurikulum SMA/MA.
Purwadaminta,WJS.2007. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai
Pustaka.
Sindang Sari dan Omar Hendro, Pengaruh Kreativitas, Komunikasi, dan
Kepemimpinan Guru terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada SMP
Negeri Di Kecamatan Ilir Timur II Palembang, Jurnal Ecoment
Global, Volume 2 Nomor 1 Edisi Februari 2017.
Slameto. 1995.Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta:
Rineka Cipta.
Suharman. 2005.Psikologi Kognitif. Surabaya: Srikandi.
Tzu-Pu Wang, The Comparison of the Difficulties between Cooperative
Learning and Traditional Teaching Methods in College English
Teachers,The Journal of Human Resource and Adult Learning Vol. 3,
Num. 2, December 2007.
Alomary BA, Nunn C.L, White B.J., Williams S.L & Clark M.D.
Teachers Are They Really Needed? Creative Education.
https://doi.org/10.4236/ce.2017.813147.
Hondzel,Dislike, Catharine M., “Fostering Creativity: Ontario Teachers
Perceptions, Strategies, and Experiences†(2013), Electronic Thests
and Dissertation Reposittory.http://ir.lib.uwo.ca/etd/1173.
National Advisory Committee on Creative and Cultural Education
(NACCCE) Report. May, 1999.All out futures: Creativity.Culture and
Education.
Sawyer,R. Keith. March, 2004.Creative Teaching, Collaborative Discussion
as Disciplined Improvisation.Educational
Researcher.https://doi.org/10.15516/cie.v19i0.2433.
Schweisfruth, Michele. 2011. Learner Centred Education in Developing
Country Contexts: From Solution to Problem? International Jurnal of
Educational Development 31
www.elsevier.com/locate/ijedudev.doi.10.1016/j.ijedudev.2011.03.00
,